Norsk Tinkerforum

Offisielt diskusjonsforum for Tinker.no
It is currently Fri Sep 10, 2010 7:09 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: tips
PostPosted: Tue Mar 09, 2010 2:02 pm 

er det noen som har noen gode tips mot stressa hester på vei hjem fra tur?

Profile E-mail  

Post subject: Re: tips
PostPosted: Tue Mar 09, 2010 3:30 pm 

Har vel egentlig ikkje noen tips, men på x-travern min (som helst vil løpe hele tida) så hjelper det bra på at eg sitter godt ned i salen og slapper av, og jevnlig bruk e jo selfølgelig en fordel for at han skal stresse litt mindre.

Profile E-mail  

Post subject: Re: tips
PostPosted: Wed Mar 10, 2010 5:45 pm 

Jeg har god erfaring med å la hesten få kjede seg når den kommer hjem, eventuelt at den må jobbe mere når den kommer hjem. Slik at det ikke blir kos å komme hjem hvis du skjønner. Jeg pleier å f.eks binde hesten fast på stallgangen når vi kommer hjem og la den stå der en stund (gjerne med utstyret på) og ikke gi den oppmerksomhet (selvfølgelig er jeg i stallen selv og gjør andre ting så jeg holder øye med den). Det er ihvertfall et triks å IKKE gi hesten mat rett etter dere er kommet hjem, da mat er en veldig sterk motivasjon for hesten...vet hesten at den får komme ut til kompisene og spise mat rett etter ridetur så øker sjangsene for at den vil stresse hjemover. Av og til pleier jeg å ri litt ekstra på jordet når vi kommer hjem slik at hesten skjønner at selv om vi kommer hjem så er ikke rideøkta nødvendigvis over. Prøv å gjøre det litt "ubehagelig" for hesten å komme hjem.

Jeg pleier også å snu hesten med en gang og gå litt motsatt vei når den f.eks begynner å trave på hjemveien uten at jeg har bedt om det, bare for å vise at den ikke kommer seg fortere hjem av å øke tempoet...hestene jeg har ridd sluttet fort med det når de skjønte at de måtte gå MOTSATT vei enn hjem når de begynte å stresse.

Er heldigvis begavet med en hest som har bedre fremdrift på tur ut enn hjemover, men med unghoppa som er under innridning trener jeg etter prinsippene ovenfor da hun hadde en tendens til å ville veldig fort hjem...hun er blitt mye bedre nå, så hun lærer fort at det kan være ganske kjedelig å komme hjem 8)

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]