Stocksal

Passer hesteinnlegget ditt ikke inn noen andre steder? Da er <i>dette</i> rett sted.

Stocksal

Postby carcary » Thu Sep 22, 2005 6:00 pm

Har sinnsykt lyst å kjøpe en stocksal til Winnie, har tro på at det er en bra sal. Har brukt westernsal en periode, men likte ikke den helt da jeg følte at bevegeligheten ble liten i salen, dessuten liker jeg ikke å ri med for lange stigbøyler.

Er det noen som har erfaring med stocksal her inne? Bruker en helt vanlig engelsk allround sal nå, og er forsåvidt fornøyd med den.
carcary

(",)

Postby Magsfashion » Fri Sep 23, 2005 2:38 pm

Har prøvd å ri med stocksal ett par ganger. En gang i Australia, der salen kommer fra, men pga "putene" fremme ved låra sitter en helt fastlåst.

Det er gode saler, vist en er redd for å falle av hesten :) . Med stocksalen sitter en så godt fast, at det er umulig...

Vil du ha en sal der du har bra bevegelighet, ville jeg heller prøvd en barfotsal. Har kjøpt en til Maj, og er kjempefornøyd!! Har kjøpt i Danmark, er mye billigere der...

:lol:

MD
Magsfashion

Postby Berit D » Fri Sep 23, 2005 2:51 pm

Jeg har også kjøpt Bomløssal(barfotsal) og er veldig fornøyd . Den store fordelen syns jeg med den type sal , er at jeg kan bytte på den imellom hestene ,og selv om hesten skulle legge seg ut eller vokse gjør ikke det noe . Den passer alle uansett :lol: Jeg kjøpte min her i Bergen hos en butikk som heter Bjørge og betalte kr 5.500,- for den . Det var jo litt billigere enn de som er til salgs på innternett .. Eneste jeg har å utsette på den er at hvis det sitter en rytter på den som ikke har ridd før og da sitter litt skjevt , kan den skli litt ned på siden . Men sitter man riktig ,så sitter man utrolig mykt og godt i den .
Berit
Berit D

Stocksal

Postby Stall Otherworld » Fri Sep 23, 2005 8:15 pm

Har hatt stocksal, men solgte den igjen fordi den var for stor til meg - kjøpte 18 i setet. Men jeg skal ha stocksal igjen til Taxi, det er en utrolig deilig tursal.
Driver og sparer her, Tofs hesteutstyr har mange bra stocksaler, du bor jo ikke lenger unna de enn at du kan reise og kikke, og helt sikkert få prøve en sal.
Fins ikke bedre saler til terrengridning etter min mening.

Wera :lol:
Stall Otherworld

Postby carcary » Sat Dec 17, 2005 4:18 pm

Har blitt anbefalt å kjøpe stocksal hos TOF hesteutstyr. Noen som har erfaring med disse?
carcary

stocksal

Postby Stall Otherworld » Sat Dec 17, 2005 6:03 pm

Hey camilla.
Du kan prøve min nye stocksal neste gang du kommer, har kjøpt ny til Taxi fra tofs hesteutstyr. Lekker sal med veldig god komfort for både rytter og hest. Er veldig fornøyd med salen.
Wera
Stall Otherworld

Stocksal

Postby Goleen » Sun Dec 18, 2005 12:17 am

Hei,

Jeg rir stocksal og synes det er en drøm å sitte i den. Det er en tilvenning for man sitter annerledes enn i en engelsk sal. Bena skal være foran hofta, og lengre stigbøyler. TOF har en hjemmeside som du bør lese der står det forklart hvordan man skal sitte bla.
Solfrid
Goleen

Re: stocksal

Postby carcary » Sun Dec 18, 2005 1:42 am

Stall Otherworld wrote:Hey camilla.
Du kan prøve min nye stocksal neste gang du kommer, har kjøpt ny til Taxi fra tofs hesteutstyr. Lekker sal med veldig god komfort for både rytter og hest. Er veldig fornøyd med salen.
Wera

Det gleder jeg meg til :D Kommer nok en tur raskt etter nyttår....
carcary

Re: Stocksal

Postby carcary » Sun Dec 18, 2005 1:44 am

Goleen wrote:Hei,

Jeg rir stocksal og synes det er en drøm å sitte i den. Det er en tilvenning for man sitter annerledes enn i en engelsk sal. Bena skal være foran hofta, og lengre stigbøyler. TOF har en hjemmeside som du bør lese der står det forklart hvordan man skal sitte bla.

Har lest på siden deres :D Har veldig, veldig lyst på stocksal jeg! Er den egentlig veldig annerledes å sitte i en westernsal? Lange stigbøyler der også, men kanskje ikke beina så langt frem? Mer som på islandshest kanskje? Salen ser ihvertfall noe mer behagelig ut en westernsal. Har hatt westernsal en stund, men ble ikke helt forelsket.
carcary

stocksal

Postby Goleen » Sun Dec 18, 2005 10:33 pm

Hei,

Stocksalen er absolutt behagelig å sitte i, dessverre er den jeg har noe for stor for Goleen så jeg må ha spesiell pad og den sklir når vi rir i bakker.
Når jeg har ridd med Inger ser jeg at hun sitter med bena rett ned, og da med lange stigbøyler, hun har westernsal, mens jeg da sitter med bena fremover og lange stigbøyler (bøyde knær) Når det gjelder islandshest har jeg sett ymse måter å sitte på, alt fra bena rett frem til rett ned, men gjengs for alle er lange stigbøyler.
Solfrid
Goleen

sadel

Postby Inger valen » Mon Dec 19, 2005 11:54 pm

Hei

Det er nok mange forskjellige typer Westernsadel.
Den forige jeg hadde måtte jeg gå av å strekke på beina etter 2 timer.
I den nye har jeg det godt etter mange timer :lol:
Inger
Inger valen

Postby carcary » Tue Dec 20, 2005 12:14 am

Jeg har vel egentlig bestemt meg for stocksal :D Må bare spare litt penger først.

Denne er det jeg har lyst på

Image
carcary

stocksal

Postby Goleen » Tue Dec 20, 2005 6:52 pm

Den ligner veldig på den jeg har, hva heter den?
Solfrid
Goleen

Postby carcary » Thu Dec 29, 2005 6:13 pm

Den heter Kimberley Superior Poley. Prøvde en brukt Kimberley Campdraft på henne i går som var tilsalgs. Den var bare helt rå å sitte i, men dessverre passet den ikke *sukk*

Så typisk. Den ble for trang ved skuldrene. Prøvde å se hardt på salen for å få den til å passe, men det hjalp ikke gitt :lol:

Hvis noen andre er interressert er den fremdeles til salgs. helt nydelig sal ihvertfall. Jeg skal se om jeg får tak i en annen over nyttår.
carcary

Postby tone » Thu Dec 29, 2005 6:43 pm

carcary han du får grimen fra har supersalg på saler akkurat nå med avslag på opptil $2000

noen kan du gi bud på dvs ingen minstepris. De sender til norge, men du kan også få dem hjem via www.magnum.no de ordner alle papirer toll, moms etc.

http://search-desc.ebay.com/equiteric-End-of-Year-Sale-Make-and-offer-and-win_W0QQamp;sspagenameZhQ3ahQ3aadvsearchQ3aUSQQcatrefZC5QQfclZ3QQfromZR7QQfrppZ50QQfsooZ2QQfsopZ2QQftsZ2QQsacatZQ2d1QQsatitleZequitericQ20EndQ20ofQ20YearQ20SaleQ21Q20MakeQ20andQ20offerQ20andQ20winQ21

END OF THE YEAR SAVINGS - MORE CHOICES, MORE SADDLES.... SAVE UP TO
$2000.00 on Name Brand Saddles.
Name Brands including: Jaguar, Henri de Rivel, HARRY DABBS, Sedona,
Royal King, Billy Shaw, Showman, American Saddlery, Double C, Wintec
and more.

2 GREAT CHOICES...BUY-IT-NOW or MAKE US AN OFFER! End-of-the-Year
Closeout Prices and ALL SADDLES MUST GO.

Simply click on the Title or Image Links below and BUY-IT-NOW on
ebay for SAVING FROM $100.00 to OVER $2,000.00...OR MAKE US AN
OFFER, tell us what you want to pay for any saddle. All fair offers
accepted!
Man er kun ansvarlig for hva man sier/skriver, ikke hva andre velger å høre/lese.
tone

stocksal

Postby Goleen » Thu Dec 29, 2005 10:51 pm

Jeg har den som heter Kimberley Poley veldig lik og ja utrolig behagelig å sitte i.
Jeg skal ikke blande meg opp i hvor du kjøper salen, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte noen i utlandet. Det har jeg nemlig, og nå sitter jeg her med en skeiv sal, + at den er for stor. Fikk hjelp av en som kjøpte direkte fra Down Under Supply i USA, har fått en salmaker til å se på den, men han kunne ikke si om den var sydd skeivt, eller om salbommen er skeiv. TOFS er ikke så behjelpelig, og det skjønner jeg, tross alt jeg gikk utenom dem. Alle målene ble tatt riktig før jeg bestilte, og det vil koste meg 1000kr å sende den tilbake. Men for all del man kan være heldig.
Solfrid
Goleen

Postby tone » Fri Dec 30, 2005 2:06 am

Solfrid har du kontaktet dem du kjøpte salen av og sagt at den er skjev og for stor. De kan ha sendt deg feil sal og er den skjeiv er det uansett en feil på den så da må man reklamere uansett grunn. En venninde av meg fikk feil salstr. fra utlandet og kjøper betalte returen, selv om hun selv hadde valgt feilstr. da stock/westernsaler måles anderledes enn engelske saler. Husk at stocksaler og westernsaler blir oppgitt i andre " i setet enn vanlige saler av engelsk type. En 15" stock eller westernsal skal tilsvare 17" engelsk saltype (etter det jeg har fått oppgitt)

Brukte du spesial formjern når du tok mål av henne? eller ståltråd? som ble formet som hestens manke og bak lansemerket?

Man dekkes av kjøper-landest kjøpslov (med noen unntak av brukte saler kjøpt av private selgere). Moms/toll etc kan man også få refundert ved retur.

Selv har jeg kjøpt mine kvallitetssaler i utlandet. blant annet windsor elite til nærmere 18000,- og Theo sommer med hele 10 års garanti på materialet og 15 års garanti på bommen. Samt en Thorsion til 14 000,-

Har ikke hatt problemer med passformen til noen av salene.

windsorsalen ble sydd etter de målene jeg tok av hesten, da det var umulig å finne sal som passet til henne i utgangspunktet.

Salmakeren sendte plansje hvordan jeg skulle ta målene med forklaring hvordan man fant lansemerket på hesten som man skal gå ut fra når man tar mål. Samt formjern. så skulle jeg ta form av hestens manke og bak lansemerke og tegne det over på papir. Samt at jeg sendte med et bilde av henne. Salen satt som et skudd.

Det gjorde også den andre Theo sommersalen.

Thorsionsalen skulle kun kjøpes etter setestørrelse og tykkelse på equaliser (spesialunderlag)
Man er kun ansvarlig for hva man sier/skriver, ikke hva andre velger å høre/lese.
tone

Return to Generell Hestediskusjon